Kijkje in Tanzania - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu Kijkje in Tanzania - Reisverslag uit Moshi, Tanzania van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu

Kijkje in Tanzania

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

07 Januari 2014 | Tanzania, Moshi

Tanzania

Gesproken over een fijne start en een moedige, vrolijke, sterke en grote stap in het nieuwe jaar. Ikke wel!

Omdat ik toch een soort van een beetje gestrand ben, heb ik besloten een kijkje te nemen in Tanzania. Morgenvroeg om 4.30u vertrek naar het busstation in Kampala. Ik ga met Elisa heen naar Moshi, zij moet de 15e in een seminar zijn in Tanzania.

Voor hoe lang? Zo lang als ik het leuk vind of totdat het genoeg heeft gekost. (Veel prijzen zijn in Amerikaanse dollars en dat bevalt me niets!) Ik heb voor zo'n 25 dagen malariapillen bij me dus tot dan kan ik het volhouden.

In the Guesthouse heb ik een zeer fijne Belg ontmoet. Hij werkt voor het Ministerie van Financiën en reist veel voor zijn werk. Hij heeft Tanzania diep in zijn hart gesloten. Hij gaf me twee contacten van hem in de buurt van Moshi. Eentje is Zuster Urio. In zijn woorden is er niet zoveel te doen daar, maar het is een vredige plaats om te zijn daar aan de voet van Mount Kilimanjaro. Het andere is Tanzania Coffee Research Institure (TACRI). Ik heb geen idee wat ik daar precies ga doen of zien; ik laat me verrassen op advies van Jean die het land goed kent. De enige maar is dat ik tot nu toe geen contact heb kunnen leggen met beiden. Van Jean heb ik nu de plaatsaanduidingen en de telefoonnr's van Sister Urio, dus ik ga proberen het te vinden.

Daarna waarschijnlijk richting Zanzibar of Mafia Island; google maar eens om jaloers te worden haha.

Helaas voel ik me een beetje ziekjes en heb ik brak geslapen; ik ben kapot…… niet fijn vlak voor zo'n reis. Ik heb veel maagpijn van de spanning. Ik drijf mezelf weer tot het uiterste...... Hoe raar het ook klinkt; ik ben niet zo'n fan van alleen reizen. Ik ken land noch taal (Kiswahili).

Al voor de 2e keer in een maand heb ik een pittige verkoudheid die op mijn keel slaat. De vieze, vervuilde omgeving rond Kampala helpt niet. De vorige keer had ik zo'n hevige hoestaanval in Kampala dat twee bodadrivers stopten en vroegen of ik wel in orde ben. Daarna in het guesthouse weer, waar gasten vroegen of ik astma heb of een andere aandoening aan mijn luchtwegen. Mijn neus prikt, m'n keel brand, m'n stem klinkt als een oud vrouwtje. Hoestend houd ik mezelf wakker 's nachts. Ik heb al vitamine C gekocht hier en trof in m'n bagage nog tabletten van de mesologe in Nederland; die ben ik ook maar aan het opeten nu…. zucht…. Ik hoop dat de lucht rond Mount Kilimanjaro schoon en puur is, zodat ik een teug frisse lucht kan nemen.
En, of het nog niet genoeg is, heeft iets me vandaag weer gestoken (en dat iets zou goed niet één, maar een hele familie 'ietsen' kunnen zijn...). Vanaf m'n knie zitten m'n onderbenen vol. Ik telde op één onderbeen zo'n 40 bultjes. Ik denk niet dat het muggenbulten zijn. Het is heel plots, maar het jeukt ook!
Al met al ben ik een beetje ontmoedigd om te slapen. Ik ga het wel proberen, maar ik heb er geen goede hoop voor.

Wel voor nu: "Safari djema" (safe journey, in kiswahili) and enjoy Tanzania!!!!


  • 07 Januari 2014 - 15:45

    Henny Marwa:

    Hoi Laura het klinkt niet erg goed met je gezondheid en dan ook nog een reis ondernemen naar Tanzania ,maar misschien beter voor jouw dat je er naar toe gaat dan kan je herstellen.zorg goed voor jezelf en inderdaad safe journey en laat wat van je weten of je veilig ben aangekomen .Groetjes Henny.

  • 07 Januari 2014 - 18:09

    Petra:

    Hoi Laura, Aleereerst een gelukkig en avontuurlijk nieuwjaar gewenst
    heel dapper, maar je bent toch ook alleen naar Uganda gegaan, dus maak je geen zorgen, heet komt allemaal goed. Die verkoudheid is niet fijn, maar gaat waarschijnlijk wel over als je weer heldere lucht in kunt ademenen. Ik blijf je volgen!!

  • 08 Januari 2014 - 09:49

    Hillie Hegeman:

    Ha lieve dappere Laura,
    Een hele onderneming reizen zonder de taal te spreken! je overtreft jezelf keer op keer ;-)
    Probeer voor je hoest aanvallen eens een teentje knoflook, heel zachtjes op bijten, vind je het te vies… gewoon weg gooien. Voor je jeuk aan je benen gebruik eens een ui open snijden en de bulten ermee deppen.
    Heel veel plezier in Tanzania overal kom je ook weer lieve bijzondere mensen tegen!
    Liefs, Hillie

  • 08 Januari 2014 - 10:20

    Lissy:

    Hoi Laura,

    Allereerst ook een gelukkig nieuwjaar voor jou.
    Vervelend dat je door de hevige verkoudheid slaap te kort komt.
    Hopelijk gaat dit gauw weg, anders zul je het misschien zwaar gaan krijgen op je lange reis.
    Wel leuk dat je een leuk vooruitzicht hebt. Tanzania is inderdaad een mooie omgeving.
    Ondanks de verkoudheid. geniet er nog lekker van.

    Groetjes Lissy.

  • 08 Januari 2014 - 14:30

    Luuk:

    Hoi Laura,

    Ook van mij een mooi, plezierig en gezond 2014 toegewenst.
    Heel vervelend dat je je momenteel niet zo lekker voelt. Ik hoop dat je snel weer bent opgeknapt. Beterschap! Verder wens ik je heel plezier in Tanzania. Geniet ervan.

    Groetjes Luuk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hoi! Ik heb de prachtige gelegenheid om een aantal maanden een reis te maken. Ik wil graag Afrika zien. Ik begin in Uganda, maar wil ook een / enkele buurlanden bezoeken. Ik ga niet als toerist, ik wil niet slapen in hotels en alleen de bezienswaardigheden van het land afvinken. Ik wil zien hoe de mensen zijn, hoe ze samenleven, de cultuur leren kennen, ik wil met hen meedoen. Daarom wil ik ook vrijwilligerswerk gaan doen.

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 14930

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Impression of AFRICA!

Landen bezocht: