Advies gevraagd: dyslectie en allergie - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu Advies gevraagd: dyslectie en allergie - Reisverslag uit Nansana, Oeganda van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu

Advies gevraagd: dyslectie en allergie

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

13 Februari 2014 | Oeganda, Nansana

Beste allen,

DYSLECTIE
Ik probeer op Bluesky een jongetje te leren lezen, maar hij lijkt op zijn niveau te blijven hangen (bijna alle letters van het alfabet kennen, maar ze niet kunnen verbinden tot een woord). Lezen schiet niet op, hij lijkt letters te vergeten, soms zie ik hem gokken. Ik vraag me af of hij dyslectie heeft. Heeft iemand van jullie ervaring met het herkennen hiervan? Waarop kan ik letten? Of is er een testje dat ik online uit kan printen en met hem kan doen? Hij is een geconcentreerde leerling. Het is jammer als zijn pogingen steeds stranden.

ALLERGIE
Er is in Angel's Center, waar ik nu ook werk, een klein jongetje dat begint te huilen als hij moet eten of drinken. Het is een gevecht, keer op keer. Het is hier niet gebruikelijk (en onbekend in ziekenhuizen) om een allergietest te laten doen. Heeft iemand een suggestie om toch te kunnen achterhalen of het wellicht iets in zijn voeding is?

Dank!

  • 13 Februari 2014 - 14:40

    Hillie Hegeman:

    Hoi Laura,
    Goed bezig om een poging deze ongemakken op te lossen.

    Dyslexie uit zich op meer fronten. Mijn ervaring de fijne motoriek klopt vaak niet - simpel te testen door de vingers een voor een naar de duim te bewegen of op de hand klappen met de andere hand wisselend met de palm en de rug van de hand. Je zult zien dat gaat niet.
    Kijk naar de tekeningen vaak zijn ze incompleet er ontbreekt een oor een voet, etc.
    Maar dan… hoe ga je daar mee om?
    Dyslexie gaat nooit over en fouten zullen ze wel blijven schrijven de clou is daar niet op te focussen. Oefeningen die beide hersenhelften stimuleren helpen, voor de fijne motoriek begin bij de grove. Het motorisch centrum in de hersenen ligt naast het taalcentrum, dus door de een te stimuleren verbeterd ook het naast liggend gebied.

    Problemen met eten? niet forceren, laat hem maar spelen met het eten, de textuur voelen, in zijn haar smeren, etc. Per ongeluk stopt hij ook iets in zijn mond en lost hopelijk het probleem op.
    Een klein kind weet meestal heel goed wat hij wel en niet kan eten, geef het de ruimte. Als het niet ziek is kan een paar dagen honger lijden geen kwaad.

    Groetjes, Hillie

  • 13 Februari 2014 - 15:00

    Truus:

    Hoi Laura,
    Je bent weer goed bezig met je werk en probeert er alles uit te halen wat erin zit.
    Wat betreft het dyslectisch jongetje.
    Probeer in een verhaaltje de rest van de woorden af te dekken. Dan wordt het veel rustiger voor hem en kan hij zich steeds op 1 woord concentreren.
    Maak losse kaartjes van de gebruikelijke woordjes en zorg dat je deze kaartjes per letter kunt omvouwen. En dan maar steeds herhalen want ze vergeten inderdaad de letters.
    Dyslexie herkennen: verwisselen van de b en de d, ie en ei , au en ou, de letters verkeerd plaatsen in een woord bv. er staat sla maar ze zeggen als.
    En dan het andere jongetje, misschien toch veel last van keelpijn bij het slikken? Opgezette amandelen of toch een allergie. Erg moeilijk.
    Succes, groetjes Truus.


  • 13 Februari 2014 - 19:26

    Daan:

    Hoi Laura,

    ik ben nog even gaan zoeken en ik heb een paar Pdf's online gevonden die je misschien kan gebruiken. 2 Nederlandse teksten, een met informatie over dyslexie en een met advies en werkvormen om kinderen die moeite hebben met lezen te begeleiden, maar deze gaan uit van Nederlandse kinderen.
    Omdat ik er vanuit ging dat je voornamelijk in het Engels bezig bent heb ik ook naar Engelstalige teksten gezocht. Ik heb een tekst gevonden waarin info word gegeven over dyslexie, een vergelijkbare vragenlijst als ik eerder digitaal aangegeven heb en tips hoe je de leerling kan bijstaan. Daarnaast staan er een aantal quotes van beroemde dyslecten.
    Ik hoop dat je er iets aan hebt!
    Succes!!!

    Groetjes,

    Daan

  • 13 Februari 2014 - 19:43

    Laura:

    Dank voor de moeite, de tips en de links!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hoi! Ik heb de prachtige gelegenheid om een aantal maanden een reis te maken. Ik wil graag Afrika zien. Ik begin in Uganda, maar wil ook een / enkele buurlanden bezoeken. Ik ga niet als toerist, ik wil niet slapen in hotels en alleen de bezienswaardigheden van het land afvinken. Ik wil zien hoe de mensen zijn, hoe ze samenleven, de cultuur leren kennen, ik wil met hen meedoen. Daarom wil ik ook vrijwilligerswerk gaan doen.

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 14982

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Impression of AFRICA!

Landen bezocht: