Electriciteit, eclips en malaria - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu Electriciteit, eclips en malaria - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu

Electriciteit, eclips en malaria

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

31 Oktober 2013 | Oeganda, Kampala

Hoihoi!


Ik ervaar dat ik niet per definitie meer tijd heb dan in Nederland, hoewel ik minder hoef te regelen. Alles duurt langer. Maandag bijv. nam ik een matatu naar het internetcafé in het volgende dorp Kakiri, maar helaas.........toen ik aankwam viel de electriciteit uit. Na 45 min. wachten ben ik terug gegaan. Je weet nooit of de electriciteit nog terugkomt die dag. In onze kamer zouden we elke dag electriciteit moeten hebben vanaf ong. 18.00u en in het weekend de hele dag. In de praktijk is het bijna nooit zo, maar we hebben wel bijna dagelijks ergens electriciteit. Nu gebruik ik de laptop van Elisa met wie ik een kamer deel, maar haar accu is bijna leeg. Opschieten en snel een berichtje sturen.

Komende vrijdag ben ik een nachtje in the Guesthouse waar ik ook de eerste dagen verbleef. Dan kan ik mijn mails bijlezen en ook jullie reacties! Komend weekend is er nl. een eclipse en in Uganda het beste te zien in Murchison Falls; een van de mooie nationale parken. Dus komend weekend mijn eerste trip de natuur in mét eclipse. Ik ga met Grassrootz; een locale reisorganisatie van dezelfde eigenaar als the Guesthouse en dat is dan ook het vertrekpunt.


Voor nu een berichtje over malaria. Een muskietennet is allemaal leuk en aardig: buiten is buiten, maar binnen is ook binnen!! Soms gaat het een aantal dagen goed en dan ineens heb ik een behoorlijk aantal muggenbulten; vooral mijn enkels zijn de sjaak. Misschien had ik een nachtelijke bezoeker; misschien slaap ik met m´n been tegen het net; misschien steken ze overdag en ik draag veel korte broeken en open schoenen.

Weet je eigenlijk hoe dat gaat met malaria? Wel, het is niet de mug zelf die malaria heeft, hij is alleen de ´postduif´. Wanneer hij een persoon steekt die malaria heeft, dan gebruikt hij een gif, zodat die persoon het steken niet voelt. Het is een goede strategie van de mug om zichzelf te beschermen. Hij kan zich helemaal volzuigen met bloed (en dus de malaria-parasiet meenemen). Die parasiet kan niet overleven in het bloed, dus gaat in de mug in het gif zitten. Dus........ als die mug aan een volgende persoon een bezoekje brengt, dan gebruikt hij het gif (+ malariaparasiet) dat op deze manier in het lichaam van de volgende persoon terechtkomt. En zo kan 1 mug in een nacht wel 10 mensen infecteren.

Het beste is daarom om iemand met malaria direct af te zonderen van de rest, zodat als die persoon gestoken wordt, de mug niet direct naar een volgende persoon gaat. Helaas zijn die mogelijkheden er nog niet op Bluesky. De leerlingen slapen in een jongens- en meidenslaapzaal met een stenen muur als tussenwand. Die muur reikt lang niet tot aan het plafond, dus toen ik op het project begon, vertoonden zo´n 5 leerlingen symptomen van malaria. Overigens zijn het alleen de vrouwtjes-muggen die malaria overbrengen. De mannetjes steken alleen. Dus je hoeft niet van elke muggenbeet malaria te krijgen.



We zullen het zien met mij. Ik had niet de start in het project als de bedoeling was. Mijn levensomstandigheden zijn nog niet wat het moet zijn. Ik slaap met een schuimrubber matras op de grond. Ik heb mijn muskietennet niet goed op kunnen hangen, dus ik lag er in het begin met een been of arm tegenaan. Dat schiet nog niet op natuurlijk. Nu houd ik het net omhoog met een map en een lege fles. Dat gaat beter, lijkt het. Malaria heeft een incubatietijd van 2 weken. We zullen zien.



Ik zie er naar uit om jullie reacties te kunnen lezen. Komende vrijdag hoop ik!

  • 31 Oktober 2013 - 06:23

    Bianca:

    Lieve Laura, het is je gegund om weer gezond en heelhuids terug te keren. Hoop dat de verkeerde muggen je bedje zullen passeren. Veel plezier en avontuur nog!! Dikke XXX

  • 31 Oktober 2013 - 16:12

    Suzan:

    Hoi laura....ik lees elke keer je reisverslagen. Erg leuk om bij te houden. En inderdaad...de muggen zitten vaakk ook vlak bij de grond zodat je dus ook veel in je benen/ enkels gestoken wordt. Spreek uit eigen ervaring....haha. En het ergste....je voelt en hoort ze niet! Nou ik wens je nog veel succes daar, geniet er van!

  • 31 Oktober 2013 - 18:20

    Ome Ton:

    Ha krullebolleke,
    Ja Afrika is Afrika, is......uuhhhh. ja zeg het maar.
    Elke minuut van de dag zie je weer iets anders, voel je iets anders, en ruik je iets anders.
    Het is vanuit Nederland voor mensen die nog nooit in (het echte) Afrika zijn geweest, moeilijk voor te stellen hoe het daar is.
    Verhalen vertellen is wel leuk, maar het gevoel dat jij daar hebt kun je niet verwoorden. Ik tenminste toen niet.
    Geweldige ervaring, en prachtig land. Het is gewoon een andere wereld.
    Een goede raad; ben alert op wat je eet, drinkt, en insecten. (en uiteraard ook de knappe Afrikanen)
    We houden contact

    Veel liefs en xxxxxxx
    Ome Ton.

  • 31 Oktober 2013 - 18:51

    Petra:

    Hey Laura,

    Ik zie je daar al liggen! Luisterend naar de muggen en er constant alert op zijn dat er niets "bloots"buiten boord komt. Ik wens je veel sterkte.
    Wel gaaf dat je naar Murchison gaat, het is daar zooooo gaaf. Geniet ervan
    lieve groet
    Petra

  • 31 Oktober 2013 - 19:05

    Marjolein:

    Hej reiziger!

    Poe, het klinkt toch wel een beetje eng wat die muggen kunnen veroorzaken.
    maar uiteraard gaan ze jou overslaan! :) zodat je helemaal gezond kunt genieten van je reis en alle indrukken die je opdoet.

    Gek hè, stroom die uitvalt.
    Dat kunnen we hier echt niet voorstellen terwijl het daar meer regel dan uitzondering is.
    Wel eens goed in stil te staan bij de luxe die we hier hebben! !

    Nou meid, geniet ervan! K kijk uit naar je volgende verhaal!

    Xx Marjolein

  • 31 Oktober 2013 - 22:54

    Maria V Lieshout:

    Hè Laura,
    Vervelende insecten die stomme muggen. En ze kunnen inderdaad lekker vervelend zijn. Maar wel fijn dat je merkt dat tijd ook daar gewoon tijd is, niets meer en niets minder. Hier jagen en jakkeren we maar door, terwijl je daar gewoon moet toegeven aan het land, omgeving en alles wat rustig aan op je pad komt (of niet).
    Maar ik hoop natuurlijk dat je geniet van alles wat op je pad komt. Veel plezier en vooral heel veel sterkte met je muggenbultjes. X maria

  • 01 November 2013 - 09:29

    Silvie :

    Dag lieve grote zus,

    Het is als net als schaapjes tellen maar dan met muggen.... je slaapt vanzelf.
    Bedenk maar als je terug komt in Nederland dan weet jij niet waar wij over zeuren met onze kleine blanke mugjes met een mini zoem. Jij bent Afrikaanse muggen gewend, je draait je om in je bed en mompelt dat wij niet moeten zeuren om zo'n vliegje. Zo zie ik dat voor me.
    Geniet geniet geniet! Het natuurpark met de eclipse is vast prachtig.
    Wij zorgen voor je pakket ;) LIEFS

  • 01 November 2013 - 09:29

    Lissy:

    Hoi Laura,

    Wat vervelend te horen dat je bent gestoken door de muggen. En dan ook nog waarschijnlijk met malaria..
    Hopelijk komt het goed.
    Goed van je dat je het muskietennet nou beter hebt opgehangen, waardoor je minder kans het om gestoken te worden.
    Ik hoop ondanks de muggensteken dat je toch nog een leuke reis zult hebben.

    Groetjes Lissy.

  • 01 November 2013 - 23:04

    Annemiek:

    Hallo Laura,

    Jij bent zo stoer om dit allemaal te doen. Als ik je nieuwe verslag lees denk ik steeds"ik zou het niet durven"
    Hopelijk blijf je wel gezond.

    Veel liefs Annemiek

  • 04 November 2013 - 21:53

    Kathelijn:

    Hoi Laura,

    Wat een avontuur daar, leuk om te kunnen volgen en af te stemmen op een andere golflengte vanuit mijn eigen hectiek van alle dag... Ik duim voor je dat je geen verkeerde mug zal tegenkomen...Geniet van alle mooie indrukken die je gaat krijgen of gekregen hebt, dat is een herinnering voor je hele leven... nog heel veel succes en plezier....

    Veel lies,

    Kathelijn en co

  • 05 November 2013 - 12:20

    Miriam:

    Hey Laura

    Toen ik in Afrika was zei de reisleider dat de kans op malaria erg klein is dus maak je niet teveel zorgen.
    Lekker genieten.

    Silvie en jullie pap komen 13 nov naar dokkum om wessel te bewonderen leuk hè.
    Ik probeer je zo veel mogelijk te volgen maar moet nog een beetje een ritme vinden met ons kleine manneke

    Gr miriam

  • 06 November 2013 - 21:15

    Katrien Vandemeulebroecke:

    Laura,
    ik zou zeggen, maak je maar geen illusies, malaria zal je toch krijgen :) als je het maar in het oog houdt en tijdig reageert dan kan het uiteindelijk ook geen kwaad... kijk maar naar mij, ik zou het ook gehad hebben volgens de Ghanese dokters.
    Verder kan ik alleen maar meegenieten van je leventje daar... voor mij is het een lang verleden tijd dat ik zoals jij nu erop uit kon trekken, dus ik geniet stilletjes van jouw verslagen en zie alles levendig voor mij!
    Ik kan hier al bijna de Afrikaanse geuren ruiken, de warmte voelen en de kruidige smaken proeven!

    Katrien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hoi! Ik heb de prachtige gelegenheid om een aantal maanden een reis te maken. Ik wil graag Afrika zien. Ik begin in Uganda, maar wil ook een / enkele buurlanden bezoeken. Ik ga niet als toerist, ik wil niet slapen in hotels en alleen de bezienswaardigheden van het land afvinken. Ik wil zien hoe de mensen zijn, hoe ze samenleven, de cultuur leren kennen, ik wil met hen meedoen. Daarom wil ik ook vrijwilligerswerk gaan doen.

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 303
Totaal aantal bezoekers 14982

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Impression of AFRICA!

Landen bezocht: