Ja ja en zo gaat het! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu Ja ja en zo gaat het! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Laura Hurkmans - WaarBenJij.nu

Ja ja en zo gaat het!

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

01 December 2013 | Oeganda, Kampala

Door het goodbye dinner op zaterdagavond (30 nov.) sliepen Janis, Elisa en ik op Bluesky vorig weekend. Je kunt niet weg van Bluesky als het eenmaal donker is. Ook voor Ugandezen zelf te gevaarlijk. Niet betreffende wilde dieren of zo (laat je fantasie niet op de loop gaan met jezelf), maar onveilig door mensen, geweld, night dancers.

Elke zondag wordt in de community een voetbalwedstrijd gespeeld. Voor geld. Josh (leraar Bluesky, 20 jaar) was deze week aanvoerder van het 'jonge' team en zou zo graag eens winnen! Dus Josh had deze keer een nieuwe formatie met Janis erin en ook een student van Bluesky. Verder aangevuld met jongens uit de community. Hij had het er de hele dag over en benadrukte eens te meer de vaardigheden van de tegenpartij. Hij was werkelijk gespannen. Het grasveld is groot genoeg, wel met veel graspollen en ongelijk gras. Er grazen met regelmaat wat koeien, voor de rest houden de mensen een berm of veld kort met een zeis.

Voordat de wedstrijd begon een boel discussie en blabla. Ik vond het vooral lang duren en vroeg me af of het erbij hoorde als een soort machtsvertoon om de opponent te imponeren. Of was het gerommel en discussie over spelregels? Het voetbal op zich was niet spectaculair. De bal ging van het ene team naar het andere. Ik keek dan ook met maar een half oogje naar het voetbal en met m'n andere oog naar de mensen van de community die kwamen kijken. Wat houden Afrikanen van voetbal! Zó fanatiek als mensen aanmoedigden. Treffend om die expressie te zien.
Tot nu toe verloor het jongere team steeds. Ditmaal hielden ze duidelijk beter stand en was het 0-0 toen het begon te schemeren. Penalty's. De toeschouwers schaarden zich snel rond de goal, met hun neus er bovenop om het goed te kunnen zien. Het gonsde 'muzungu muzungu'. Ik verstond de rest niet, maar kreeg de indruk dat Janis de eerste penalty moest gaan nemen. Wat was ik er gespannen voor. Gelukkig de keeper in de goal ook. Bam! Hard en raak! Ik was zo blij en trots dat hij het waarmaakte. Niet om het doelpunt, maar meer om zijn plek in de community als muzungu. Mensen klapten, joelden, juichten. Kleuters van Bluesky hingen aan mijn arm en ik sprong met hen op en neer. Dan de penalty van de tegenpartij. Op de paal! Wow!!! De mensen waren bijna euforisch en voelden de overwinning. De volgende penalty was jammer, de keeper maakte een foutje door met een voet over de doellijn te stappen. En daar brak het gedonder los; bijna ruzie, hevige discussie, iedereen vond er het zijne van, mensen moesten uit elkaar gehouden worden. Het werd donker en het vond geen uitkomst. De oplossing: iedereen kreeg zijn inleg terug. Volgende week zondag wordt opnieuw gespeeld. (Een andere keer was de prijs een geit. Het winnende team heeft die tot op heden niet gehad. De geit was verdwenen…….. iemand wilde 'm waarschijnlijk ook graag hebben).

Later die avond zat ik met Janis te puzzelen (lang geleden!) Plots hoorden we herrie vanuit een boekenkast, veel geschaaf en geruis. Het stopte. Even later weer. Het stopte, maar kwam ook dan weer terug. Ratten……zeer luidruchtig. Zeer aanwezig. We rammelden aan de kast om te kijken of ze eruit kwamen. Nope. Even later zagen we er twee op een plank van de kast ernaast. We zaten in een van de twee klaslokaaltjes, maar dat was ook mijn slaapplaats. Nou ja, ze hielden zich verder rustig. Ik hoopte dat ze niet door m'n bed zouden rennen of door m'n tas zouden knagen. Ratten is nog wel een van de actiepunten om aan te pakken op Bluesky. 'S nachts rennen ze door de slaapzalen, over de kussens van de jongens, knagen gaten in de kleren, ze hebben de buitenkant van de brillendoos van Godwin (directeur) opgegeten en laatst ook zijn oortjes om muziek te luisteren.

Op Bluesky maken we o.a. oorbellen van frisdrankdopjes. Als decoratie hebben we ook ongekookte rijst gebruikt. Enkele dagen voordat de bestelling verstuurd zou worden, hebben ratten een aantal oorbellen gejat. Welke? Juist, die met de rijst! Kieskeurig als ze zijn. Shit…. dus nieuwe maken. Ditmaal de rijst geverfd, dat zouden ze niet lusten volgens Josh, maar helaas…… vrijdagochtend moest de bestelling van 300 paar (600 individuen) naar Estland worden verstuurd en donderdagnacht zijn wederom de oorbellen met rijst verdwenen. Wat dan wel weer goed gemanierd is, is dat een dagje later de verdwenen oorbellen -zonder rijst dus- weer zijn teruggebracht. Alsof ze hun bordje terugbrachten nadat ze klaar waren met eten.

Je moet overigens niet de indruk krijgen dat het een bende is op Bluesky. Er wordt erg hard gewerkt. Per week zie je vooruitgang en er zijn al veel voorzieningen gerealiseerd, maar er is ook nog veel te doen. (En ik heb die nacht geen rat gezien, hoor! Maar dat is nogal eens vaker als je je ogen dicht doet en toch maar gaat slapen).

  • 09 December 2013 - 17:36

    Petra:

    Heerlijk, we springen van de sese weer terug naar Bluesky. Ik ben zooooo benieuwd.
    dank voor je mooie verhalen, ook voor mij is het genieten

  • 09 December 2013 - 18:34

    Henny Marwa :

    Brr ratten liever spinnen of kakkerlakken dan ratten!Voetballen dat is toch de sport die iedereen samen brengt.Goed dat je ook aan je eigen veiligheid denkt.Ik merk dat je veel plezier hebt met alles wat je meemaakt.Geniet ervan groetjes Henny.

  • 09 December 2013 - 19:10

    Hillie Hegeman:

    Hoi Laura,
    Heb al eerder gepoogd te reageren maar om de een of andere reden kon ik niet inloggen.
    Nu dus wel!
    Wat heerlijk om te lezen jouw uitgebreide verslagen. Je hebt schrijftalent.
    Het is een hele ervaring een andere cultuur, geen luxe, veel beestjes en mooie omgeving.
    Geniet er maar van en succes met je projecten.
    XXX Hillie

  • 09 December 2013 - 20:17

    Lissy:

    Hoi Laura,
    Ja afrikanen gaan inderdaad helemaal op in voetbal.
    Jammer dat de wedstrijd is afgelast vanwege zo'n incident..
    Ik heb zowel 't liefste gèèn spinnen, grote kakkerlakken als ratten in mijn buurt..BAH! :S
    Geniet nog lekker ;)
    Groetjes Lissy.

  • 12 December 2013 - 14:01

    Truus:

    Ho Laura,
    Leuk zo'n voetbalwedstrijd waarvan je aan het begin bij god niet weet welke kant dat het uit gaat.
    Maar die ratten is een ander probleem. Ik weet dat jij het kunt hebben, maar ik had allang op het eerste vliegtuig naar huis gezeten. Muggen oké, maar ratten , bah. Succes ermee.
    Groetjes Truus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laura

Hoi! Ik heb de prachtige gelegenheid om een aantal maanden een reis te maken. Ik wil graag Afrika zien. Ik begin in Uganda, maar wil ook een / enkele buurlanden bezoeken. Ik ga niet als toerist, ik wil niet slapen in hotels en alleen de bezienswaardigheden van het land afvinken. Ik wil zien hoe de mensen zijn, hoe ze samenleven, de cultuur leren kennen, ik wil met hen meedoen. Daarom wil ik ook vrijwilligerswerk gaan doen.

Actief sinds 22 Sept. 2013
Verslag gelezen: 219
Totaal aantal bezoekers 14982

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2013 - 28 Februari 2014

Impression of AFRICA!

Landen bezocht: